Klassinen musiikki

Musiikin opiskelu Musiikkiopisto Avoniassa perustuu musiikin laajan oppimäärän mukaiseen opetussuunnitelmaan. Opintojen tavoitteena on kehittää oppilaan musiikillista ajattelua, pääinstrumentin soittoteknistä hallintaa ja ohjelmiston tuntemusta siten, että oppilas kykenee itsenäiseen työskentelyyn.

Yhteismusisointiopinnot aloitetaan, kun oppilaalla on riittävät valmiudet musiikin harjoittelemiseen pienryhmissä tai orkestereissa. Musiikin hahmotusaineiden opinnot aloitetaan noin yhdeksän ikävuoden vaiheilla. Musiikin hahmotusaineiden sisältöalueet ovat luovuus, käytännön muusikkous, improvisointi ja yleinen musiikin hahmottaminen
Valittavina instrumentteina ovat laulu, piano, kitara, viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso, huilu, nokkahuilu, klarinetti, traverso, harmonikka ja kantele.
Mahdolliset sivuaineopinnot ja valinnaiskurssit suunnitellaan tukemaan oppilaan musiikillista kehitystä ja laajentamaan hänen musiikillista näkemystään.
 

Instrumentit

Sello

Sello on jousisoitin, jossa on kaunis ja pehmeä ääni. Sen ääniala on hyvin laaja ja sello soveltuu monenlaisen musiikin esittämiseen. Sellonsoiton voi aloittaa ilman ikärajoitteita, sillä selloja on eri kokoisia. Tärkeintä on innostus. Nuorempien oppilaiden vanhempien tulisi osallistua tunneille, jotta he voivat auttaa kotiharjoittelussa. Sello kannattaa ostaa aina opettajan avustuksella.
Ilmoittaudu

Piano

Pianonsoiton voi aloittaa jo 4-vuotiaana Avoniassa, lapsen valmius huomioiden. Tunnit räätälöidään oppilaan lähtökohdan ja tavoitteiden mukaan. Pianotunneilla soitetaan monipuolisesti eri tyylistä ohjelmistoa. Soittimen hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että soitin on riittävän hyvälaatuinen. Soittimen hankinnassa kannattaa konsultoida opettajaa tai pianonvirittäjää.
Ilmoittaudu

Viulu

Viulu on jousisoitin, jonka soittamisen voi aloittaa noin 5-vuotiaana, eikä yläikärajaa ole. Soittimen hankkimisessa kannattaa turvautua opettajan apuun, jotta oppilaalle löytyy sopivan kokoinen, riittävän hyvä soitin. Vanhempien on hyvä osallistua tunteihin alussa, sillä lapsi tarvitsee tukea soittoharrastuksessa.
Ilmoittaudu

Nokkahuilu

Nokkahuilu on monipuolinen instrumentti ja sillä voi soittaa monenlaista musiikkia, sekä klassista että kevyttä. Soitto aloitetaan sopraanonokkahuilulla. Taitojen karttuessa voi siirtyä alttoon, tenoriin tai bassoon. Nokkahuilunsoiton voi aloittaa noin 6-vuotiaana. Se on edullinen, helppo kuljettaa ja tuottaa äänen vaivattomasti.
Ilmoittaudu

Laulu (klassinen)

Klassisen laulun tunneilla opit hengitystekniikkaa ja äänenmuodostuksen perusteita sekä kehität sävelkorvaasi, rytmitajuasi ja musikaalisuuttasi. Ohjelmistoon kuuluu laulelmia, musikaaleja ja klassisia lauluja eri aikakausilta. Lauluharrastus on suositeltavaa aloittaa 11–13 vuoden iässä, mutta sen voi aloittaa myös vanhempana.
Ilmoittaudu

Kontrabasso

Kontrabasso on suurin jousisoitin, jota soitetaan jousella tai näppäillen, seisten tai istuen. Usein säestyssoittimena toimiva basso luo musiikille sykkeen ja harmonian pohjan. Sooloteoksia löytyy myös paljon. Soiton voi aloittaa jo 6-vuotiaana, ja kontrabasisteja tarvitaan eri kokoonpanoissa, kuten kansanmusiikissa, jazzissa ja sinfoniaorkestereissa.
Ilmoittaudu

Klassinen kitara

Kitara on kielisoitin, jota soitetaan näppäilemällä. Klassisen kitaran soiton voi aloittaa 5-vuotiaana, mutta yleinen aloitusikä on 7–12 vuotta. Soitin valitaan soittajan koon mukaan, ja opettajan apu on tärkeä oikean soittimen hankinnassa. Kitaran lisäksi tarvitaan jalkatuki. Vanhempien osallistuminen tunneille ja kotiharjoitteluun on suositeltavaa. Kitara on monipuolinen soitin, jossa on pehmeä ääni.
Ilmoittaudu

Klarinetti

Klarinetti on monipuolinen puhallinsoitin, jota käytetään niin klassisessa kuin kevyessä musiikissa. Sen ääni on rikas ja pehmeä, ja se soveltuu hyvin sekä soolo- että yhtyesoittoon. Sopiva aloitusikä on 8–10 vuotta, ja erityisvaatimuksena ovat pysyvät hampaat edessä ylhäällä ja alhaalla. Klarinetti on suosittu soitin myös orkestereissa ja puhallinorkestereissa, joten sen oppiminen avaa ovia monenlaisiin musiikillisiin kokoonpanoihin. Soittimen valinnassa kannattaa pyytää opettajan apua.
Ilmoittaudu

Harmonikka

Harmonikka on monipuolinen soitin, joka sopii eri musiikkityyleihin. Pienen soittajan ohjelmistossa voi olla esimerkiksi poloneeseja, lastenlauluja, polskia ja blues/rock/jazz-sävyjä. Soiton voi aloittaa noin 5-vuotiaana, ja lapsille on suunniteltu erikokoisia soittimia. Sopivan soittimen valintaan auttaa opettaja.
Ilmoittaudu

Kantele

Suomen kansallissoitin kantele on kielisoitin, jolla voi soittaa hyvin erityylistä musiikkia. Se sopii erinomaisesti klassiseen musiikkiin, kansanmusiikkiin, kevyeen musiikkiin ja improvisointiin. Suurkanteleen soiton voi aloittaa noin 6-vuotiaana, ja pienkantele sopii alle kouluikäisille. Kantele on kuuloystävällinen soitin, ja se sopii sekä soolo- että yhtyesoittoon.
Ilmoittaudu

Huilu

Huilu on heleä-ääninen soitin, jonka harrastamisen voi aloittaa jo 5-6 vuotiaana vaikka tavallisin aloitusaika on noin 7-9 vuoden iässä. Pienille soittajille on saatavilla pienempiä ja kevyempiä soittimia ja ensimmäinen soitin kannattaa hankkia yhdessä opettajan kanssa. Huilulla voidaan soittaa monipuolista ohjelmistoa klassisesta poppiin ja huilu voidaan yhdistää helposti monenlaiseen yhteissoittoon esimerkiksi pianon, kitaran tai harmonikan kanssa. Avoniassa toimii myös huiluyhtyeitä.
Ilmoittaudu

Traverso

Traverso eli barokkihuilu on puinen poikkihuilu, jonka pehmeä ja sävykäs ääni sopii hyvin soolosoittoon ja eri kokoonpanoihin, erityisesti vanhan musiikin esittämiseen. Toisin kuin modernissa huilussa, traversossa on vain yksi läppä ja sormiaukot. Se on kevyt kannatella ja soittaa. Soittimen hankinta kannattaa tehdä opettajan avustuksella.
Ilmoittaudu

Alttoviulu

Alttoviulun soiton voi aloittaa 8–9-vuotiaana, tai isompi oppilas jo aiemmin. Soitin valitaan soittajan koon mukaan, ja sen ostosta kannattaa keskustella opettajan kanssa. Alttoviulun ääni on matalampi ja pehmeämpi kuin viulun. Alttoviulisteista on pulaa harrastelijayhtyeissä, joten yhtyesoittoon pääsee nopeasti mukaan.
Ilmoittaudu
Previous slide
Next slide

Musiikin hahmotusaineet

 

Opettajat

 

Robert Ruohola
robert.ruohola@avonia.fi

Casimir Kytökorpi
casimir.kytokorpi@avonia.fi

 

1. Muusikkotaidot

  • Muusikkotaitojen kehittäminen: opiskellaan lukemaan, kirjoittamaan sekä kuulemaan (ja kirjoittamaan ylös kuultua) musiikkia.
  • Kannustetaan oppilasta soittimesta riippumatta korvakuulolta yhteismusisointiin ja säestämiseen.
  • Harjoitellaan sointujen ja melodioiden löytämistä korvakuulolla ja oman soittimen avulla.
  • Harjoitellaan kappaleiden ja musiikin hahmottamista: rakenne, soittimet, melodia, soinnut
  • Kuunnellaan paljon erilaista musiikkia (klassinen, kansanmusiikki, pop)
 

2. Käytännön muusikkous

  • Yleisen muusikkouden ja ”pelimannitaitojen” kehittäminen.
  • Kannustetaan oppilasta soittimesta riippumatta korvakuulolta yhteismusisointiin ja säestämiseen.
  • Harjoitellaan sointujen ja melodioiden löytämistä korvakuulolla tietokoneohjelmistojen (Better Ears) ja oman soittimen avulla.
  • Soinnutetaan valmiita melodioita ja soitetaan niitä tuntitilanteissa.
3. Improvisointi
  • Improvisointitaitojen kehittäminen ilman rajoitteita.
  • Soitetaan melodioita omalla soittimella valmiiden sointujen/taustan päälle. Sävelletään melodioita MuseScore -ohjelmalla ja omaa soitinta käyttäen.
  • Improvisoidaan ryhmässä.
 

Ryhmät

  • Perustaso A: 9-11 -vuotiaille perustason opiskelijoille.
  • Perustaso B: 12-15-vuotiaille perustason opiskelijoille.
  • Perustaso C: 15-vuotiaille ja sitä vanhemmille perustason opiskelijoille.
  • Syventävät opinnot: perustason tehneille oppilaille.
    Sisältö suunnitellaan oppilaiden kiinnostuksen mukaan.

MuHa – lukujärjestys

Villa Breidablick
Casimir Kytökorpi

 

  • Perustaso A
    16.00-17.00

 

  • perustaso A
    17.00-18.00

 

  • Perustaso B
    18.15-19.15

 

  • Perustaso C
    19.15-20.15

Villa Breidablick
Casimir Kytökorpi

 

  • perustaso B
    16.00-17.00

 

  • perustaso B
    17.00-18.00

 

  • Perustaso A
    18.15-19.15

Villa Breidablick
Robert Ruohola

 

  • Perustaso B
    16.00-17.00

 

  • Perustaso B
    17.00-18.00

 

  • Perustaso A
    18.15-19.15

 

  • Syventävät opinnot
    19.15-20.15

Villa Breidablick / Robert Ruohola

 

  • Perustaso A
    16.00-17.00

 

  • Sävellys 1
    17.00-18.00

 

  • Sävellys 2
    18.15-19.15

Säveltäminen

Opinnoissa tutustutaan säveltämisen peruskäsitteisiin (esim. rytmi, melodia, harmonia, tekstuuri) sekä säveltämisen erilaisiin lähtököhtiin. Oppilas tutustuu notaation perusteisiin ja oppii käyttämään MuseScore-ohjelmaa sävellyksensä notatointiin. Oppilas säveltää omaa musiikkia, jota esitetään konsertinomaisessa tilanteessa.

Ryhmät

  • sävellys 1  10-14 -vuotiaille.
  • sävellys 2  15-vuotiaille ja sitä vanhemmille
 
 

Sävellys – lukujärjestys

Villa Breidablick / Robert Ruohola

 

  • Sävellys 1
    17.00-18.00

 

  • Sävellys 2
    18.15-19.15

Musiikkiteknologia

Musiikkiteknologian perusopinnot antavat oppilaalle valmiudet tuottaa, tallentaa, muokata ja lähettää musiikkia digitaalisesti tietokoneympäristössä. Opetuksen pääpaino keskittyy nuotinnukseen ja digitaalisen äänen käsittelyyn, äänittämiseen ja muokkaamiseen.

 

Musiikkiteknologian perusopintojen myötä oppilas oppii hallitsemaan opetuksessa käytettävien laitteistojen toimintaperiaatteet ja ymmärtää opetettavaan aineeseen liittyvien käsitteiden, laitteiden, työtapojen ja asioiden yleisimmin käytössä olevat termit ja sanaston.
Musiikkiteknologiaopinnot tukevat oppilaan oman soittimen kehittymistä, antavat valmiudet tehdä omaa musiikkia ja toimimaan nykypäivän musiikkikentällä.
 
Musiikkiteknologian opinnot koostuvat seuraavista opintokokonaisuuksista:
  • Musiikkiteknologian perusteet
  • Studiotyön perusteet
  • Äänentoiston perusteet
 
Peruskurssien jälkeen oppilas osaa kirjoittaa musiikkia midipohjaisella nuotinnusohjelmalla, äänittää eri instrumentteja, editoida ja muokata ääntä ts. ”miksata”, luoda valmiista musiikkimateriaalista äänitiedostoja eri formaatein, siirtää ja ladata ääntä internettiin, tietokoneiden ja äänilaitteiden välillä. Perusopintoihin sisältyvät studiotyön ja äänentoiston peruskurssit. Studiotyön peruskurssi antaa oppilaalle käsityksen studiossa työskentelystä.
 
Äänentoiston peruskurssilla opetellaan äänen vahvistamisen ja konserttitilanteen tallentamisen perusteet. Klassisen ja rytmimusiikin ryhmissä huomioidaan opintolinjojen erityistarpeet. Musiikkiteknologian opinnot sisältyvät musiikkiopisto Avonian oppilailla lukukausimaksuun.
Opinnot on tarkoitettu musiikkiopinnoissa pidemmällä oleville oppilaille.
Opetuksen pääpaino keskittyy nuotinnukseen ja digitaalisen äänen käsittelyyn, äänittämiseen ja muokkaamiseen.

Musiikkiteknologia – lukujärjestys

Villa Breidablick / Robert Ruohola

 

  • Musiikkiteknologia
    19.15-20.15

Yhteismusisointi

Orkesterissa yksi soittaja muuttuu osaksi suurempaa soivaa kokonaisuutta, mikä tuo uusia innostavia ulottuvuuksia omaan soittoon.

 

Opettajat

 

AINOVA 

Mia Heikkinen
mia.heikkinen@avonia.fi

 

ARCO 

Jarno Koivunen
jarno.koivu
nen@avonia.fi

 

HUILURYHMÄ 

Pia Tiainen
pia.tiainen@avonia.fi

 

KITARAORKESTERI

Jose Casallas jose.casallas@avonia.fi

Rody van Gemert rody.van.gemert@avonia.fi

Antti Ignatius antti.ignatius@avonia.fi

 

LEGATO 

Jarno Koivunen
jarno.koivunen@avonia.fi

 

PIZZICATO 

Juha Pietilä
juha.pietila@avonia.fi

 

SELLOYHTYE 

Effi Anttila
effi.anttila@avonia.fi

 

WESTENDIN SOITTONIEKAT 

Jarno Koivunen
jarno.koivunen@avonia.fi

 

Kuoro ja orkesterit

Villa Breidablick

 

  • Lapsikuoro Ainova
    17.00-18.00

Villa Breidablick

 

  • Pizzicato
    17.30-18.30

Villa Breidablick

  • Huiluryhmä
    17.00 – 18.00

Villa Breidablick

 

  • Arco
    16.45-18.15

 

  • Legato
    18.30-20.00

Westendinpuiston koulu

 

  • Westendin soittoniekat
    15.30-16.30

 

Villa Breidablick

 

  • Selloyhtye
    16.00-16.45
Musiikkiopisto Avonia
Kannusillanmäki 6
02770 
Espoo

Kanslia
ma-pe klo 9.00 – 16.15
010 420 1083
kanslia@avonia.fi

”Oppiminen tapahtuu parhaiten yhdessä tekemällä ja positiivisten tunne-elämysten kautta.”